world-wide-web (1)
مشاهده‌ وبسایت پندتک
email
phone-ringing
phone-ringing
متال دتکتور چیست؟

متال دتکتور که از آن با نام فلزیاب یا جداساز فلز هم نام برده می شود دستگاهی است که وجود ناخالصی فلزی در محصول را تشخیص می دهد و با جداسازی آن به بهبود کیفیت و ایمنی محصول کمک می کند.

بطور کلی دستگاه متال دتکتور (فلزیاب) در بازرسی های امنیتی، حفاری های باستان شناسی، اکتشاف معدن استفاده زیادی دارد.

فلزیاب ها امروزه در خط تولید صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله خطوط تولید محصولات زیر:

  • صنایع غذایی
  • محصولات کشاورزی و گوشتی
  • محصولات دارویی
  • منسوجات
  • چوب
  • محصولات شیمیایی

معمولاً گفته می شود که در صورتی که ذرات ناخالصی درون مواد غذایی کوچکتر از 1 میلی متر باشند، قابل تشخیص نیستند. بنابراین، تولیدکنندگان مواد غذایی نیز هدف خود را شناسایی ذرات نامطلوب بزرگتر از 1 میلی متر می دانند. از سوی دیگر، استاندارد محصولات شیمیایی وجود هر ذره ناخالصی بزرگتر از 0.1 میلی متر را غیرمجاز می داند. در منسوجات، باقی ماندن سوزن در میان الیاف می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

انواع متال دتکتور براساس روش تشخیص فلز:

  • القای الکترومغناطیس
  • اشعه ایکس
  • سنسور مغناطیسی

متال دتکتور های بر مبنای اشعه ایکس بهترین و دقیق ترین عملکرد را دارند. ولی هزینه های دستگاه القای الکترومغناطیسی به مراتب پایین تر است. این هزینه ها شامل قیمت دستگاه، هزینه راه اندازی و نگهداری دستگاه است.

دستگاه های متداول متال دتکتور که در صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی و پلاستیک استفاده می شوند از فناوری القای الکترومغناطیس بهره می برند.

متال دتکتورهایی که از سنسور مغناطیسی استفاده می کنند، به علت آنکه قادر به تشخیص فلزات غیرآهنی نیستند، عملاً کاربردی ندارند.

 

انواع متال دتکتور بر اساس شکل کاربری

  • فلزیاب دستی
  • کانوایری (نوار نقاله)
  • فلزیاب ثقلی
  • فلزیاب لوله ای
  • فلزیاب دروازه ای
فلزیاب دستی
فلزیاب دستی
فلزیاب کتنوایری (نوار نقاله ای)
فلزیاب کانوایری (نوار نقاله ای)
فلزیاب ثقلی
فلزیاب ثقلی
فلزیاب دروازه ای
متال دتکتور
فلزیاب لوله ای
فلزیاب دستی و دروازه ای بیشتر برای بازرسی بدن انسان (مثلا در ورودی فرودگاه ها) یا برای جستجوی اجسام فلزی زیر زمین به کار گرفته می شوند.

فلزیاب (متال دتکتور) کانوایری برای بازرسی محصولاتی که روی نوار نقاله حرکت می کنند استفاده می شود. مثال واضح آن، بازرسی محصولات غذایی روی خط تولید است تا مبادا قطعه فلزی کوچکی بهمراه آن بدست مصرف کننده برسد.

فلزیاب ثقلی برای مواد گرانول مانند خشک استفاده می شود. مواد بالکی که قابلیت سقوط آزاد دارند. مثل گرانول پلاستیک یا قرص های دارویی.

فلزیاب لوله ای برای بازرسی مواد مایع یا خمیری شکل کاربرد دارد. به عنوان مثال در صنایع غذایی برای کنترل سس یا خمیر گوشت در تهیه سوسیس و کالباس برای شناسایی و جداسازی اجسام فلزی استفاده می شوند.

ساختار حسگر متال دتکتور

فلزیاب های نوع القای الکترومغناطیس با 3 نوع سنسور وجود دارند:

  • ساختار هم محور

دستگاه های جدید و پیشرفته از این نوع سنسور استفاده می کنند. دلیل آن هم قدرت تشخیص بالا و ضد آب بودن این سنسور است.

Coaxial

ساختار متضاد

این سنسور برای دستگاه های متال دتکتور بزرگ یا برای محصولاتی با ارتفاع زیاد استفاده می شود.

Opposing
  • ساختار مغناطیس دائمی

این سنسور صرفاً قابلیت تشخیص ناخالصی های دارای خاصیت مغناطیسی را دارد، بنابراین برای شناسایی ناخالصی های فلزی در محصولات با بسته بندی آلومینیمی کاربرد دارد.

Permanent Magnet

مکانیزم عملکرد

یک سنسور متال دتکتور القای الکترومغناطیس از یک سیم پیج فرستنده و دو گیرنده تشکیل می شود. سیم پیچ فرستنده یک سیگنال فرکانس رادیویی ارسال می کند و یک میدان الکترومغناطیس بین سیم پیچ فرستنده و  گیرنده بوجود می آید.

بدین ترتیب اگر ذره ی فلزی از دروازه ی دستگاه عبور کند، تغییری در شار مغناطیسی بوجود می آید که توسط گیرنده سیگنال قابل تشخیص است. دستگاه متال دتکتور از این طریق ناخالصی های فلزی را شناسایی و جدا می کند.

متال دتکتور
زمانی که ذره ی فلزی اضافی وجود ندارد، سیم پیچ های گیرنده، میزان یکسانی شار مغناطیسی دریافت می کنند و اختلاف سیگنال برابر صفر است.
زمانی که ذره ی فلزی با خاصیت مغناطیسی (پایه آهنی)، شار مغناطیسی دریافتی توسط یکی از گیرنده ها افزایش می یابد و از این طریق وجود فلز تشخیص داده می شود.
زمانی که محصول حاوی ناخالصی فلزی غیرمغناطیس (مثل فولاد ضدزنگ یا آلومینیم) باشد، میدان ادی کارنت ایجاد می شود و بدین ترتیب شار دریافتی یکی از گیرنده ها کاهش می یابد و این موجب ایجاد اختلاف سیگنال خروجی می شود.

 

حساسیت متال دتکتور

حساسیت تشخیص فلزیاب با اندازه، شکل و جنس فلزات قابل تشخیص بیان می شود. معمولاً یک گوی کوچک از جنس آهن یا فولاد ضدزنگ (یا گاهی برنج) بعنوان نمونه تست استفاده می شود. قطر کوچکترین گوی قابل تشخیص برای دستگاه، بعنوان دقت متال دتکتور گزارش می شود. در خصوص ناخالصی های سوزنی شکل، این تست بجای گوی با سیم فلزی انجام می شود. در این حالت طول کوتاه ترین سیم قابل تشخیص برای دستگاه، دقت فلزیاب خواهد بود.

هر چه حساسیت دستگاه متال دتکتور بالاتر باشد، ذرات کوچکتری را می تواند تشخیص دهد که در مصارف مختلف به معنای عملکرد بهتر است.

برای مشاهده انواع متال دتکتور اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت جدیدترین اطلاعات و اخبار و مشاهده‌ی نمونه نصب‌های ما حتما صفحه اینستاگرام پندکنترل را دنبال کنید.