world-wide-web (1)
مشاهده‌ وبسایت پندتک
email
phone-ringing
phone-ringing
متال دتکتور یا بازرسی اشعه ایکس؟

بهترین روش کنترل کیفیت مواد غذایی کدام است؟

بازرس مواد غذایی

حفاظت از نام تجاری شما، جلوگیری از مرجوع شدن محصول

استفاده از سیستم های تشخیص جسم خارجی مانند متال دتکتور یا بازرسی اشعه ایکس برای کاهش خطر آلودگی های فیزیکی در مواد غذایی امری ضروری است. با توجه به داده های دریافت شده از صنعت، حجم فراخوانی محصول به دلیل آلودگی جسم خارجی نسبتاً کم است. اما این موضوع را می بایست در نظر داشت که هزینه های آسیب رساندن به اعتبار برند در صورت لزوم فراخوانی می تواند بسیار زیاد باشد. بسیاری از شرکتها نمی توانند تأثیرات طولانی مدت مرجوع شدن محصولات بر شهرت خود را نادیده بگیرند.

وجود جسم خارجی در محصولات غذایی یک مسئله ایمنی است. ورود قطعات فلزی، شیشه، استخوان، پلاستیک و سایر مواد خارجی به بدن مصرف کننده می تواند منجر به آسیب جدی به آنها شود. در چنین شرایطی، به دلیل نقض موارد بهداشتی و ایمنی، شرکت تولیدکننده مقصر شناخته می شود. این امر منجر به اعمال جریمه های قابل توجهی خواهد گردید.

راهکارهای بازرسی مواد غذایی

فناوری های پیشرفته بازرسی ایمنی مواد غذایی به دنبال تشخیص وجود طیف گسترده ای از اجسام خارجی هستند. این مهم با استفاده از سیستم های بازرسی اشعه ایکس، فلزیاب (متال دتکتور) یا حتی هر دو قابل تشخیص است. انتخاب فناوری مناسب تأثیر مهمی بر ایمنی و کیفیت محصول دارد.

دستگاه متال دتکتور

وقتی تنها خطر بالقوه جسم خارجی وجود فلز در محصول باشد، دستگاه متال دتکتور بهترین راه حل خواهد بود. زیرا می تواند با بالاترین حساسیت وجود فلزات را تشخیص دهد. سیستم های مدرن تشخیص فلز می توانند تمام فلزات را شناسایی کنند از جمله:

  • آهنی (کروم، فولاد و …).
  • غیر آهنی (برنج، آلومینیوم و …).
  • فولادهای ضد زنگ مغناطیسی و غیر مغناطیسی.
متال دتکتور فلزیاب
متال دتکتور (فلزیاب)

دستگاه بازرسی اشعه ایکس

سیستم های بازرسی اشعه ایکس وجود فلز و همچنین آلاینده های غیر فلزی (مانند شیشه، سنگ معدنی، استخوان، پلاستیک ها و ترکیبات لاستیکی با چگالی بالا و …) را در محصولات تشخیص می دهند.

سیستم های بازرسی اشعه ایکس همچنین می توانند طیف وسیعی از بررسی های کیفی را انجام دهند،

مانند:

  • بررسی اینکه هیچ آلاینده ای در درون محصول قرار نگرفته باشد.
  • اندازه گیری جرم یک منطقه خاص در داخل محصول یا جرم کلی آن.
  • اطمینان از سطح پر شدن صحیح محصول.
  • شناسایی محصولات ناقص.
  • تشخیص محصولات آسیب دیده.
بازرسی اشعه ایکس

دستگاه های متال دتکتور و بازرسی اشعه ایکس چگونه کار می کنند؟

فناوری تشخیص فلز بر اساس نفوذپذیری مغناطیسی و هدایت الکتریکی کار می کند. فلزیاب های مدرن می توانند آلاینده های فلزی آهنی، غیرآهنی و فولاد ضد زنگ را شناسایی کنند. بهترین عملکرد این دستگاه ها به ترکیبی از حداکثر حساسیت، پایداری و قابلیت اطمینان بر می گردد. در حالی که آشکارسازهای فلزی ممکن است با استفاده از اصول مشابه تولید شوند، عملکرد آنها می تواند بین تولیدکنندگان و مدل های مختلف بسیار متفاوت باشد.

فناوری بازرسی اشعه ایکس با اندازه گیری اختلاف جذب کار می کند و قادر به تشخیص شیشه، سنگ های معدنی ، استخوان، پلاستیک و ترکیبات لاستیکی با چگالی بالا و … است.

هنگام انتخاب دستگاه متال دکتور توجه به چه مواردی ضروری است؟

  • حساسیت قابل دستیابی در اجسام کروی: تفاوت اندک در اندازه کره برابر است با تفاوت معنی دار در اشکال نامنظم مانند سیم و …؛ استفاده همزمان از چندین فرکانس و فن آوری فیلترینگ سیگنال ها می تواند جهت دستیابی به قدرت تشخیص فلز بالاتر مورد استفاده قرار گیرد.
  • قابلیت اطمینان: به روز بودن فلزیاب، پایداری درون خط و ایمنی در برابر سر و صدا و لرزش جهت جلوگیری از تحریک نامطلوب دستگاه تشخیص فلز امری ضروری است.
  • سهولت استفاده: از جمله تنظیمات ساده، تغییر سریع محصول، ادغام آسان با خطوط تولید موجود و توانایی جمع آوری و گزارش داده ها از دیگر موارد مهمی است که می بایست مدنظر قرار گیرد.

هنگام انتخاب دستگاه بازرسی اشعه ایکس توجه به چه مواردی ضروری است؟

هنگام انتخاب سیستم اشعه ایکس توجه به موارد زیر ضروری است:

  • حساسیت تشخیص: فناوری تولید اشعه ایکس و دتکتور مناسب، به همراه الگوریتم های نرم افزار پیشرفته، حساسیت تشخیص قابل توجهی را ارائه خواهد داد.
  • تنظیم و تغییر محصول: سیستم های مدرن اشعه ایکس جهت راه اندازی خودکار محصولات جدید و امکان تغییر سریع محصولات طراحی شده اند.
  • خطای کم سیستم اجکتور: به حداقل رساندن نرخ خطا در سیستم اجکتور و عدم دور انداختن محصولات سالم پارامتر بسیار مهمی در انتخاب دستگاه بازرسی اشعه ایکس است.
اشعه ایکس ری

اشعه ایکس

دستگاه اسکنر اشعه ایکس OCS آلمان

بازرسی قبل از فرایند

بازرسی قبل از فرایند امکان شناسایی زودهنگام آلودگی ها را فراهم می کند. این روش بازرسی از تجهیزات پایین دستی محافظت می کند.

در این روش، محصولات پودر شده و گرانول با استفاده از سیستم های تشخیص فلز ثقلی و یا سیستم های تشخیص فلز و بازرسی اشعه ایکس کانوایری مورد بازرسی قرار می گیرند. این روش معمولا شامل بازرسی گوشت های خرد شده، میوه ها و سبزیجات منجمد، غلات، آجیل، میوه های خشک، قهوه، آرد، شکر، مواد افزودنی غذایی و … است.

بازرسی حین فرایند

بازرسی حین فرآیند تولید، ضایعات محصول را به حداقل می رساند و امکان این را فراهم می کند که از نیاز به دوباره کاری جلوگیری شود. جهت بازرسی محصولات در حین فرایند و تولید می توان از انواع سیستم های تشخیص فلز و بازرسی اشعه ایکس استفاده کرد، از جمله: محصولات فله بر روی نوار نقاله، پروتئین ها و فراورده های گوشتی از جمله سینه مرغ و …، مایعات و خمیرهای پمپ شده در خطوط لوله و … .

بازرسی پایان خط

بازرسی انتهای خط تمام بسته ها را جهت وجود جسم خارجی بررسی می کند. این روش محصولات نهایی را بر روی خط تولید بررسی می کند تا از عرضه یک محصول عالی و بی عیب به بازار اطمینان حاصل شود. محصولات نهایی می توانند شامل محصولات بسته بندی شده در ظروف کوچک، تخت، بلند، سفت و سخت یا نیمه سفت، قوطی، کارتن و گونی بزرگ، شیشه و … باشند.

متال دتکتور یا بازرسی اشعه ایکس؟

تشخیص فلز و بازرسی اشعه ایکس قابلیت های مختلفی را ارائه می دهند. در برخی شرایط تشخیص فلز راهکار مناسب است، در حالی که در دیگر حالات، بازرسی اشعه ایکس بهترین راه حل خواهد بود. لذا مسئله این نیست که کدام فناوری بهتر است، بلکه مسئله این است که کدام یک از فناوری ها برای نیاز و بودجه خاص شما مناسب خواهد بود.

چه زمانی استفاده از دستگاه اسکنر اشعه ایکس بهترین انتخاب است؟ چه زمانی استفاده از متال دتکتور بهترین انتخاب است؟
وقتی که آلاینده های غیرفلزی مورد نظر باشند مانند شیشه، سنگ معدنی،استخوان، لاستیک یا پلاستیک و … وقتی که محصول در بسته بندی فلزی قرار گرفته باشد.وقتی که بازرسی ساختار و حجم محصول و چک بسته بندی مورد نیاز است، به عنوان مثال اندازه گیری جرم، تشخیص محصولات ناقص یا شکسته شده، محصولات با درپوش کاملا بسته نشده، بررسی سطح و … وقتی که تنها جسم خارجی مورد نظر از جنس فلز باشد.وقتی که محصول می بایست به صورت ثقلی تغذیه گردد. وقتی که نیاز به محافظت تجهیزات و ماشین آلات پایین دست در مقابل آلاینده های فلزی وجود داشته باشد.
تشخیص سنگ، فلز، شیشه و … با اشعه ایکس

 

جهت مشاهده انواع متال دتکتور اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده انواع اسکنر اشعه ایکس اینجا کلیک کنید.

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت جدیدترین اطلاعات و اخبار و مشاهده‌ی نمونه نصب‌های ما حتما صفحه اینستاگرام پندکنترل را دنبال کنید.