مشاهده‌ وبسایت پندتک
بسته بندی ثانویه و دستگاه کارتونینگ (Cartoning)

سه نوع اصلی بسته‌بندی اولیه، ثانویه و سوم وجود دارد. تمام سطوح بسته‌بندی در خدمت اهداف خاصی با نیازهای خاص هستند. هدف هم این است که محصولات را به طور ایمن، موثر و مداوم به مردم برسانند. بسته‌ بندی اولیه چیزی است که به طور مستقیم حاوی محصول دارویی است و آن را در بر می‌گیرد. بسته‌ بندی ثانویه که معمولا به صورت کارتونینگ مطرح می‌شوند بسته‌بندی خارجی بسته‌بندی اولیه است که بسته‌ها را گروه‌بندی می‌کند. همچنین از محصول دارویی محافظت کرده یا آن ها را برچسب می‌زند. بسته‌ بندی سوم برای حمل، ذخیره‌سازی و توزیع در مقادیر بالا استفاده می‌شود. یک مثال از این سطوح بسته‌ بندی در صنعت داروسازی:
یک ویال یا بلیستر (‏بسته‌بندی اولیه)‏ قرار داده ‌شده در یک کارتن (‏بسته‌ بندی ثانویه)  که سپس در یک جعبه حمل و نقل (‏بسته‌بندی سوم) ‏بسته‌بندی می‌شود.

تمرکز این این مقاله روی بسته‌بندی ثانویه و اهمیت انتخاب یک تامین‌کننده مجهز برای رسیدگی به نیازهای بسته‌بندی منحصر به فرد و سفارشی یک محصول است.

علت اهمیت بسته‌ بندی ثانویه

بسته‌ بندی ثانویه به چند دلیل مهم است، از جمله حفاظت فیزیکی و پایبندی به مقررات و ایمنی برای بیمار. انواع رایج بسته‌ بندی ثانویه شامل کارتونینگ و بسته‌های فیلمی است. بسته‌ بندی ثانویه می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما همیشه شامل سطحی از بسته‌بندی درون خود خواهد بود (‏بسته‌بندی اولیه)‏. به طور معمول، سطح بسته‌بندی که مصرف‌کننده در ابتدا خواهد دید بسته‌ بندی ثانویه است. این امر ظاهر بسته‌ بندی ثانویه و کارتونینگ را بسیار مهم می‌سازد. ​

اشکال مختلف بسته‌بندی ثانویه در صنعت دارو و محصولات تجاری

نوار بلیستر

برای آزمایش‌های بالینی، بسته‌ بندی ثانویه با توجه به بسته بندی اولیه‌ خود، می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. یک بسته بندی اولیه رایج در صنعت داروسازی، نوار بلیستر است. نوارهای بلیستر اساسا متشکل از دو لایه مواد به همراه یک حفره بین لایه‌ها برای قرارگیری محصول به شکل آب‌بندی شده می‌باشند. راحت‌ترین راه برای قرار دادن این بلیسترها کنار یکدیگر، جلوگیری از دستکاری، و ارائه دستورالعمل به بیمار، قرار دادن بلیسترها در یک والت یا ورقه بلیستر ثانویه است. این والت امکان چاپ بیشتر را فراهم می‌کند و می توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که با برنامه دارویی که بیمار باید به آن پایبند باشد مطابقت داشته باشند.

مانند بلیسترها، والت ها در اصل دو قطعه از مواد هستند که به هم متصل شده‌اند. در این مورد به جای اینکه حاوی محصول دارویی بین لایه‌ها باشد، بسته‌بندی اولیه (‏در این مورد، بلیستر)‏ بین لایه‌ها قرار دارد. ​

کارتونینگ

مثال دیگری از بسته بندی ثانویه که هم در آزمایش‌های بالینی و هم در محصولات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، کارتن است. این امر با استفاده از دستگاه های کارتونینگ (Cartoning) و یا کارتونر (Cartoner) میسر می‌شود.

کارتن‌های تا شده مانند جعبه‌های مخصوص حمل و نقل، به جای مقوای کلفت از مقوای نازک ساخته شده‌اند. مقوای نازک‌تر به اندازه کافی قوی است و اجازه می‌دهد تا چین‌های سفت‌تر و تمیزتر، سطح چاپ بهتر و رد کلی کمتر ایجاد شود. کارتن‌های تا شده می‌توانند انواع مختلفی از بسته‌های اولیه مختلف را در خود جای دهند. کارتن‌ها می‌توانند بلیسترها، ویال ها، بطری‌ها و یا هر نوع بسته‌بندی اولیه‌ای که در داخل آن ها جا می‌گیرد را نگه دارند.

کارتن‌ها برای کار بالینی مفید هستند. چون می‌توانند در حین فرآیند چاپ شوند، می‌توانند برچسب زده شوند. همچنین معمولا شبیه پیکربندی بسته‌بندی تجاری نهایی هستند که مشتری در ذهن دارد. به همین دلایل، کارتن‌ها برای بسته‌بندی تجاری نیز عالی هستند. همچنین طرح نیز می‌تواند به راحتی بر روی کارتن‌ها از قبل چاپ شود. این امر کارتونینگ را به یک انتخاب محبوب برای تقریبا تمام کاربردهای بسته‌بندی ثانویه تبدیل می کند.

نقش بسته‌بندی ثانویه و کارتونینگ در تجارت ​بهتر

بسته‌ بندی ثانویه نقش مهمی در توزیع، حفاظت، نمایش و برندینگ دارد.

توزیع

در طول توزیع، بسته‌ بندی های ثانویه از بسته‌ بندی های اولیه و محصول محافظت می‌کنند. یک ویال را تصور کنید؛ اگر این بسته‌های اولیه به طور مستقیم در ظروف حمل و نقل خود بسته‌بندی شوند، به احتمال زیاد در طی حمل و نقل دچار شکستگی خواهند شد. بسته‌ بندی ثانویه یک حائل ایجاد و از برخورد بسته‌های اولیه به هم محافظت می‌کند. بسته بندی این امکان را فراهم می‌کند که یک جعبه حمل و نقل به طور کامل پر شود، بنابراین محصولات در طول حمل و نقل جابجا نمی‌شوند. ماهیت هندسی کارتن‌ها این امکان را فراهم می‌کند که بسته بندی سوم محکم باشد. ​همچنین کنترل کارتن‌ها نسبت به ویال ها آسان‌تر است. بنابراین بسته‌بندی و یا باز کردن جعبه های حمل و نقل می‌تواند راحت‌تر از یک پیکربندی بدون بسته‌بندی ثانویه باشد. ​

حفاظت از محصول و بسته بندی اولیه

مزیت اصلی بسته‌بندی ثانویه حمل و نقل است، اما نقش مستقیم‌تری را نیز به صورت روزانه ایفا می‌کند: حفاظت از محصول و بسته بندی اولیه. بسته‌ بندی های ثانویه اغلب در دست مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند، پس باید از محصول در برابر رفتار بد احتمالی مصرف‌کننده محافظت کنند. اشتباهات همیشه رخ می‌دهند و مشتری ممکن است به طور تصادفی یک بسته اولیه مانند یک ویال شیشه‌ای را خرد کند. هنگامی که یک ویال شیشه‌ای در یک کارتن تا شده قرار می‌گیرد، احتمال اینکه بسته یا محصول اولیه آسیب ببیند، به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. ​

نمایش و برندینگ

همچنین کارتن‌ها تاثیر عمده‌ای بر نشان دادن نام تجاری (برندینگ) و نمایش محصول دارند. در استفاده از پیکربندی ویال و کارتن به عنوان مثال، کارتن معمولا کوچک‌ترین واحد قابل فروش است. این بدان معنی است که خریدار، کارتن را خواهد دید و لزوما شیشه را نخواهد دید. کارتن‌ها محصولاتی هستند که در قفسه‌ها دیده می‌شوند. پس برندینگ، طراحی و اطلاعات نظارتی برای بسته‌بندی ثانویه بسیار مهم هستند. بسته‌بندی ثانویه معمولا فضای بیشتری برای برندینگ، طراحی و ارائه اطلاعات نظارتی نسبت به بسته‌بندی اولیه درون خود دارد. همچنین نقطه نمایشی است که مصرف‌کننده هنگام خرید می‌بیند.

ورق کاغذی یک ماده عالی برای چاپ است، به این معنی که آلوده یا کثیف شدن چاپ بر روی کارتن‌ها بسیار نادر است. زمانی که یک مشتری وارد یک فروشگاه می‌شود، می‌تواند کارتن را در دست بگیرد و نام تجاری را بر بسته ثانویه مشاهده کند. علاوه بر برندینگ و طراحی، بسته‌های ثانویه برای نمایش اطلاعات نظارتی مورد نیاز نیز استفاده می‌شوند. مقررات می‌توانند بسته به محصول تغییر کنند. در نتیجه بسته‌بندی ثانویه فضای کافی برای چاپ اطلاعات تنظیمی مورد نیاز و متن متغیر، مانند مقدار و تاریخ انقضا را فراهم می‌کند. ​

 

شرکت پندتک انواع مختلفی از بسته‌ بندی های ثانویه و دستگاه های کارتونینگ را ارائه می‌دهد. این دستگاه‌ها با تنوع فراوان از نظر سرعت، کیفیت و قیمت کارتونیگ قابل ارائه هستند. صرف‌نظر از پیکربندی، شرکت پندتک متعهد به ارائه راه‌حل‌هایی برای همه نیازهای بسته‌بندی ثانویه مشتریان خود است.

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت جدیدترین اطلاعات و اخبار و مشاهده‌ی نمونه نصب‌های ما حتما صفحه لینکدین پندکنترل را دنبال کنید.