مشاهده‌ وبسایت پندتک
تفاوت چک ویر با یک ترازو یا باسکول چیست؟

اصلی تربن تفاوت  چک ویر با ترازو و یا باسکول به توانایی آنها در توزین اجسام در حال حرکت باز می گردد. ترازو تنها در حالتی که جسم در جای خود ثابت باشد می تواند وزن آن را بدرستی بسنجد. حتی در این شرایط لازم است تا جسم برای مدتی حدود یک ثانیه روی ترازو یا باسکول ثابت بماند. چرا که در غیر این صورت دقت مناسبی از توزین بدست نمی آید. در سوی مقابل، دستگاه چک ویر قابلیت توزین اجسام در حرکت و سرعت بالا را دارد. این یک نقطه ضعف بزرگ برای خطوط تولیدی است که از باسکول یا ترازو استفاده می کنند. در این مراکز تولیدی دو مشکل بزرگ وجود دارد. اول آنکه سرعت تولید برای تست وزن آن بسیار کاهش می یابد. از سوی دیگر احتمالا نمی توان وزن 100% محصولات را اندازه گیری کرد.

چک ویر checkweigher
چک وِیر Checkweigher

همچنین، در سیستم های قدیمی که ترازوی ثابت استفاده می شود، به حداقل یک نیروی انسانی نیاز است. یک نفر که محصول را برداشته، روی ترازو وزن کند، وزن آن را ثبت و محصول را به خط بازگرداند. این در حالی است که توزین داینامیک یک فرآیند تماماً اتوماتیک است. تمام عملیات توزین و مرجوع کردن محصولات با وزن نامتعارف بطور خودکار توسط دستگاه چک ویر انجام می شود.

چک ویر های ستاره ای

بعضی از سیستم های توزین اتوماتیک می توانند عملیات توزین را بصورت ثابت نیز انجام دهند. این امر بیشتر برای محصولاتی کاربرد دارد که دقت زیادی برای وزن آنها وجود دارد. همچنین برای محصولاتی که به آسانی روی نوار نقاله حرکت نمی کنند. این نوع سیستم یک نگهدارنده‌ی گردان ستاره ای دارد که محصولات را حمل می کند. عملیات توزین در یک لحظه که محصول ثابت است انجام می شود. بدین ترتیب توزین بصورت استاتیک ولی در حالت خودکار انجام می شود.  این تکنولوژی بیشتر برای محصولات استوانه ای شکل استفاده می شود. بدین ترتیب توازن خوبی از سرعت و دقت توزین بدست می آید.

چک ویر استوانه ای
چک ویر محصولات استوانه ای
چک ویر ستاره
چک ویر ستاره ای (مخصوص محصولات استوانه ای)

در خطوط تولید، هم از ترازوهای ثابت و هم از چک ویر استفاده می شود. ترازوی ثابت برای توزین نمونه های تصادفی و چک ویر برای توزین 100% محصولات بکار می رود. در استانداردهای سطح بالا، ترازوی ثابت برای اطمینان نهایی از وزن نمونه ها استفاده می شود. فرآیندهای تولید و نوع محصول مشخص می کند که از کدام سیستم برای توزین استفاده شود.

معیارهای انتخاب چک ویر یا ترازوی ثابت

  • هزینه خریداری دستگاه
  • هزینه راه اندازی
  • سرعت خط تولید (تعداد محصول بر دقیقه)
  • هزینه و بازدهی نیروی انسانی
  • مشخصات محصول (شامل شکل، وزن، جنس و …)
  • ملاحظات ایمنی محصول
  • محدوده وزن قابل قبول
  • قوانین داخلی ناظر بر تولید محصولات
  • استانداردهای بین المللی
  • قواعد ایمنی محیط تولید
  • نیاز مشتری

با در نظر گرفتن موارد فوق می توان تصمیم گرفت کدام سیستم برای هر کاربرد ایده آل خواهد بود. با توجه به هر کاربرد، استفاده از چک ویر یا ترازو واجد مزایا و معایبی است.

سیستم های توزین هیبرید

در برخی موارد سیستم های توزین هیبرید پیشنهاد می شود. این سیستم ها دقیقا مشابه هستند و دارای کانوایر و سایر اجزای سیستم داینامیک می باشند. تنها تفاوت سیستم های هیبرید با سیستم توزین داینامیک این است که وزن محصول بصورت استاتیک سنجیده می شود. یعنی کانوایر، محصول را لحظه ای روی سنسور وزن ثابت نگه می دارد و در این لحظه وزن ثبت میشود. سپس کانوایر حرکت کرده و محصول را عبور می دهد. این سیستم در حالی که سرعت بالایی دارد اما دقت توزین را کاهش نمی دهد. برای محصولاتی که لرزش حرکت در توزین آنها موثر است این سیستم بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

در نهایت برای انتخاب سیستم توزین مناسب، توجه داشتن به ویژگیهای محصول و بودجه خرید بسیار مهم است.

جهت مشاوره برای انتخاب سیستم توزین مناسب می توانید با کارشناسان پندتک تماس بگیرید.

جهت مشاهده انواع دستگاه چک ویر اینجا را کلیک کنید.

 

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت جدیدترین اطلاعات و اخبار و مشاهده‌ی نمونه نصب‌های ما حتما صفحه اینستاگرام پندکنترل را دنبال کنید.