مشاهده‌ وبسایت پندتک
چرا چک ویر؟ درباره چک ویر بیشتر بدانیم!

موقعیت های زیادی برای استفاده از دستگاه چک ویر (سیستم توزین اتوماتیک) در واحدهای تولیدی وجود دارد. این دستگاه نه تنها به حفظ حقوق مشتریان از طریق سنجش وزن محصولات کمک می کند. بلکه اطلاعاتی ارائه می کند که منجر به افزایش کیفیت، کاهش ضایعات و افزایش بهره وری می شود. این مقاله پاسخی است به پرسش چرا چک ویر؟ برای مطالعه مقاله مقدماتی معرفی چک ویر اینجا را کلیک کنید.

چرا چک ویر؟

وجود سیستم توزین اتوماتیک در خط تولید به مثابه حضور یک پلیس در کارخانه برای حفظ حقوق مشتریان است. چرا که سیستم توزین اتوماتیک اجازه نمی دهد محصولاتی با وزن غیر قابل قبول به دست مشتری برسد.

قوانین وزن خالص محصولات در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در کشور امریکا، مؤسسه ملی استاندارد و تکنولوژی قوانین مربوط به وزن خالص محصولات را تدوین کرده است. این قوانین با مشخص کردن حداکثر میزان انحراف مجاز وزن، تعیین می کند کدام محصولات به لحاظ وزنی مورد قبول هستند. استانداردهای بین المللی مشابهی برای سایر کشورهای جهان نیز وجود دارد. طبق این استانداردها، مجازات هایی برای تولیدکنندگان محصولات با وزن خارج از محدوده مجاز پیش بینی شده که عمدتاً منجر به جریمه مالی برای تولیدکننده می شود. این موضوع بخصوص برای صادرکنندگان اهمیت زیادی دارد. چرا که ممکن است قوانین کشور مقصد در این خصوص سختگیرانه تر از قوانین داخلی باشد.

چک ویر 5 سورت GM یا دستگاه سورتر وزن

دستگاه چک ویر

کاربرد چک ویر چیست

چک ویر می تواند تقریبا هر نوع محصولی را روی خط تولید توزین کند. از محصولاتی با وزن کمتر از یک گرم تا محصول چند صد کیلوگرمی. در لیست زیر تعدادی از موارد استفاده معمول چک ویر آورده شده است:

  • مواد اولیه باز شده یا مواد غذایی قبل از بسته بندی
  • مواد غذایی بسته بندی شده مانند کنسرو، بطری های شیشه ای، باکس های پلاستیکی و …
  • جعبه های محصولاتی که باید بجز محصول اصلی، یک وسیله جانبی مثل بروشور یا … نیز درون جعبه قرار گیرد.
  • تنظیم تعداد محصولات درون بسته بندی. مثل تعداد محصول درون کارتن
  • اطمینان از حجم و چگالی محصولات
  • توزین سریع اجناسی که وزن آنها در قیمت گذاری خدمات مهم است. مثل پست یا انبارها

 

چک ویر در کجا استفاده می شود؟

در صنعت، سیستم های توزین اتوماتیک اغلب برای بررسی کامل بودن مقدار محصول و نیز اطمینان از کیفیت محصول استفاده می شوند. بطور مثال، در ریخته گری فلزات از چک ویر برای تشخیص حفرات هوا درون قطعه استفاده می شود. در تولید بلبرینگ بوسیله چک ویر مطمئن می شوند که آیا تعداد ساچمه ها در بلرینگ کامل است یا خیر. در بعضی موارد نیز مواد اولیه در ابتدای امر به لحاظ سایز  و  وزن کنترل می شوند.

 

بطور معمول چک ویرها در 4 محل کاربرد دارند:

شکل زیر شماتیکی از محل استفاده چک ویر در صنعت است:

1. پیش از بسته بندی

چک ویر می تواند قبل از خط بسته بندی استفاده شود. مانند بررسی وزن یک خمیر قبل از رسیدن به فرآیند پخت در صنعت نان و شیرینی. در این مورد چک ویر می تواند یک سیگنال بازخورد به دستگاه قبل از خود که معمولا پرکن است بدهد تا سیستم پرکن بطور دائم و با عبور هر محصول کالیبره شود و بطور اتوماتیک میزان وزن محصول را تنظیم کند. بدیت ترتیب موارد ریجکتی محصول درون خط به شدت کاهش می یابد.

2. بسته بندی اولیه

در این حالت دستگاه توزین اتوماتیک می تواند به عنوان مثال وزن تیوب های محصولات بهداشتی را قبل از بسته بندی درون جعبه مقوایی بررسی کند. بدین ترتیب در صورت کم بودن ماده پرشده، بلافاصله محصول از خط خارج شده و اطلاعات به پرکن ارسال می شود تا عملکرد خود را اصلاح کند. تست وزن پس از بسته بندی اولیه موجب افزایش دقت کار و کاهش هزینه های ناشی از دوباره کاری است.

3. بسته بندی ثانویه

در تست وزن پس از بسته بندی ثانویه، مجموعه ای از محصولات در یک پکیج مورد سنجش قرار می گیرند. این امر می تواند تست وزن یک غذای آماده طبخ باشد. بدین ترتیب تولیدکننده مطمئن می شود که تمام اجزای محصول در آن قرار گرفته و چیزی جا نمانده است.

4. بسته بندی نهایی

کیس ویر نوع دیگری از سیستم توزین اتوماتیک است و بصورت معمول پس از دستگاه بسته بندی کارتن نهایی قرار می گیرد. این چک ویر مشخص می کند که آیا تعداد محصولات درون کارتن درست است یا خیر. علاوه بر این، اطلاعات خروجی از دستگاه چک ویر مثل وزن کارتن ها و تعداد آنها می تواند در سامانه انبار و حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرد. این نوع چک ویر علاوه بر کارتن ها، می تواند برای توزین محصولات سنگین استفاده شود. مثل کیسه های آرد، سیمان یا هر نوع بسته ای با وزن بالای 20 کیلوگرم.

جهت مشاهده انواع چک ویر اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت جدیدترین اطلاعات و اخبار و مشاهده‌ی نمونه نصب‌های ما حتما صفحه اینستاگرام پندکنترل را دنبال کنید.